Nowe zasady wystawiania faktur (1) – faktura czy faktura VAT?

Od 1 stycznia tego roku obowiązuje rozporządzenie w sprawie wystawiania faktur w nowym, odświeżonym brzmieniu. Niestety, wiele kwestii – zamiast sprawę ułatwić – wywołuje wiele kontrowersji i zamieszania.

Minęło sporo czasu nim projekt nowych przepisów dot. VAT przebrnął całą drogę legislacyjną, i stał się nowym przepisem. Szkoda tylko, iż projektowanie i uchwalania nowych zagadnień zajęło długie miesiące, a przedsiębiorstwa miały tak krótki czas na wdrożenie wszystkich tych zmian. Nie obyło się bez komplikacji i mieszania w głowach. Krótki czas na wdrożenie koniecznych zmian sprawia, że narasta wiele wątpliwości. Ministerstwo opublikowało 21 grudnia 2012 wyjaśnienia dotyczące nowych zasad fakturowania. Warto zwrócić uwagę na ten dokument, gdyż pozostaje w dużej sprzeczności z wieloma informacjami dostępnymi na popularnych portalach. Nie umniejszając opracowań nowych przepisów, wprowadziło to niepotrzebny zamęt gdyż wiele z nich nie zostało dostatecznie podzielonych na zmiany które muszą być wprowadzone od zmian, które mogą być wprowadzone.

W praktyce więc przedsiębiorcy gubią się. Nie ma się co dziwić, często nawet księgowi po zapoznaniu się z nowymi przepisami nie odróżniają zmian obowiązkowych od tych, które można wprowadzić. Sztandarowym przykładem jest nazwa dokumentu sprzedaży, wystawianego przez czynnych podatników VAT – faktura.

Do końca 2012 rozporządzenie nakazywało umieszczać na tym dokumencie oznaczenie „faktura VAT” (z ewentualnymi dodatkami, np. dla małych podatników). W nowoobowiązujących danych minimalnych na fakturach nie ma już tego określenia, zastąpiono je zwrotem „fakturę wystawia…”/”faktura powinna zawierać…”. Jak widać na tym przykładzie nieduża zmiana może wywołać zamieszanie. Dotychczas stosowany zwrot „faktura VAT” zawiera słowo „faktura”, a żaden przepis rozporządzenia nie zabraniał i nie zabrania podawać dodatkowych informacji na dokumentach.

Mimo to wielu przedsiębiorców upiera się iż posługiwanie się zwrotem „faktura VAT” od 1 stycznia 2013 jest niepoprawne – nie jest to prawidłowe postępowanie. Przedsiębiorca nie może odmówić przyjęcia faktury pod pozorem wpisania na niej przez wystawiającego więcej danych niż wymagane jako minimum w rozporządzeniu. Faktura jest prawidłowa tak długo, jak zawiera minimum danych. Podanie innych danych – w tym takich, które do końca poprzedniego roku były obowiązkowe i aktualnie już nie są – nie dyskwalifikuje dokumentu jako dokumentu księgowego. Warto nadmienić, iż gdyby taka dyskwalifikacja miała miejsce, nie możnaby podawać na fakturach danych zwyczajowych – np. informacji o numerach rachunków bankowych czy numerach telefonów!

Zasada ta sprawia w praktyce tyle problemów. Nawet Ministerstwo Finansów w swoich wyjaśnieniach do faktur – zasad fakturowania w 2013 – opublikowanych w 21 grudnia podkreśliło poniższe zdanie:

Jednakże, pomimo zniesienia obowiązku podawania niektórych danych  w fakturze, podatnicy, którzy np. obecnie oznaczają faktury wyrazami „faktura VAT” nadal będą mogli to czynić w nowym stanie prawnym.

Zatem po nowym roku, otrzymując nadal „fakturę VAT” zamiast „faktury” nie ma powodów do niepokoju – faktura taka nadal jest prawidłowa, może być stosowana w obrocie gospodarczym i nie powoduje dla kupującego problemów podatkowych.

Incoming search terms:

  • czy nievatowiec może wystawić fakturę 2013
  • jak przestać być vatowcem w 2013

Może Ci się również spodoba

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *